söndag 2 december 2012

 
I går var jag ju bjuden på Tjejfest och jag hade åtagit mig att baka brödet till middagen. Jag satte en deg på Siktat Dinkelmjöl .. som sen skulle fyllas med svarta oliver och soltorkade tomater. Ser inte mycket ut för världen innan den börjar jäsa .. =)
 
Men degen jäste så fint och var stor o fluffig efter 40 minuter.
 
Knådade degen och plattade ut den med händerna och spred ut oliver och tomater innan jag rullade ihop degen till en stor limpa.
 
Efter ytterligare 20 min jäsning var limpan redo för ugnen, penslade den med vatten och strödde på ganska rikligt med flingsalt och så skjuts in i ugnen på 175 grader...
 
Och efter ca 45 min tog jag ut den här stoooora fina limpan, kände mig jättenöjd, nu återstod bara att vänta till kvällen och se vad den skulle smaka .. har inte gjort den innan så jag improviserade bara .. =)
 
Iväg till tjejerna och där blev vi bjudna på jättegod Ungesk gulasch med turkisk yoghurt, sallad och mitt bröd .. och brödet blev så jäkla gott så det kommer jag att baka igen .. =)
 
Efter maten och lite kackel så böt några av oss om och gick ut i kylan (- 8) och klev ner i den varma badtunnan (+38) och där satt vi (jag rakt fram i mitten) och mös, pratade och tittade på stjärnorna och månen på himlen och vi blev sittandes i 1½ timme då de andra tjejerna tyckte vi skulle komma in och dricka kaffe och äta av den goda kakan en av tjejorna bakat.
 
Efter bad, kaffe & kaka så blev det snacks och spel med mycket skratt och framåt småtimmarna dukade vi fram ostbricka och fortsatte prata och skratta och klockan var över 2 på natten innan jag kom hem .. en jättetrevlig kväll .. =)
 
Idag var jag lite trött i mössan men har gått här o småplockat lite, tog med mig kameran och Rozzi ut innan solen gick ner på e.m. och försökte fota lite men det var inte mycket som blev bra, det var för mörkt redan. Men här är en av våra gigantiska Mistlar .. snart dax att ta in en fin mistel och hänga upp och se om man får några extra pussar .. ;)
 
Har sett på Facebook att många vänner fått jättemycket snö, men inte vi, har har det kommit lagom så det täcker marken och inte mer, men det får gärna snöa lite till för jag gillar rikligt med snö på vintern och speciellt till jul .. =)
 
Senare på e.m. kom Clara över en stund och hon och Rozzi höll mig sällskap i köket medan jag lagade middagen som idag blev Katrinplommonspäckad fläskkarré .. det var år och dar sen jag gjorde och jisses va gott det var.
 
Mitt i matlagningen fick Clara för sig att hon ville måla naglarna så som farmor hade, så fram med nagellack och så målade jag, inte lätt att träffa rätt på de där små naglarna inte .. hi hi. Och sen sitta och blåsa och blåsa så det torkade innan hon fick färgen överallt .. =)
 
Naturligtvis har vi haft 1:a adventsljuset tänt här hemma hela dagen .. =)
 
 
I morron är det ny vecka och nya möjligheter igen .. hoppas ni alla får en härlig vecka.
 
kram Patricia
 

3 kommentarer:

Nina sa...

Lilla goa Clara <3

Vad mysigt ni såg ut att ha det i tunnan. Jag provade det i början av året och det var verkligen jättemysigt! Även fast vi inte hade så kallt i luften.

Ha en fortsatt fin kväll och kommande vecka!
Kram Nina!

Anne sa...

åå, visst är det härligt med en bad/bubbeltunna. Vi har en här hemma och en i vårt "röda hus" på Orust. Det är verkligen en lisa för själen att glida ner i det varma härliga vattnet..;-)

Ditt bröd får jag nog göra en dag, det låter som en riktig 5poängare..<3

visst är våra barnbarn helt ljuvliga..=)

kram Anne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bada tunna är väldigt mysigt, det syns att ni trivs. Limpan ser god ut, jag har också börjat anv dinkelmjöl.
Kramar
AnnaMaria