söndag 8 maj 2011


I morse när jag o Rozzi var ute i trädgården, hörde jag ett evigt väsande ljud. Lyssnade och lokaliserade mig till vinbärsbuskarna, där jag hittar dessa två igelkottar dansandes runt.

Den större igelkotten gick runt den mindre, som väste och attackerade den större. Jag trodde först att de bråkade och stod beredd att gå emellan ifall det blev allvar. Stod i flera minuter och tittade på dem innan jag gick in och hämtade kameran, och den stora gick runt-runt-runt den mindre heeela tiden.

Efter en stund började jag fundera över om igelkottar har några specifika parningsritualer o.s.v. och efter ytterligare en stund blev jag varse att så var det nog. För plötsligt började den stora klättar på den mindres rygg .. ha ha

Men hon var inte med på noterna och motade bort honom och han fortsatte ränna runt henne och hon väste och väste ...

Skam den som ger sig och han gör ett nytt försök ...

Nej hon ville inte nu heller ...dansa dansa vidare ...

Och det var inte bara jag som undrade vad som stod på i vinbärs buskaget .. talgoxen satt nyfiket i syrenhäcken och spanade .. =)

Till slut fick de till det .. =)

Och om 35 dagar hoppas vi få se små igelkottisare tassa runt på gården .. =)
Det var en upplevelse kan jag lova .. =)

På f.m. kom son, sonhustru och lilla Clara, och vi åkte ner till Medeltidsmarknaden som var här i Kungsör. Där hittade jag det här fina korset i tenn, som jag köpte.

Sen åkte vi hem till oss och fikade och Clara invigde matstolen vi har köpt att ha till henne här hemma.

Clara ser så rolig ut när Rozzi kommer i närheten, då kniper hon ihop ögonen o munnen för hon vet att man kan blir blöt i ansiktet .. även om Rozzi inte får vara uppe i ansiktet på henne så händer det ju att hon får sig en puss, och hon är ju van vid deras Clabbe så hon vet vad som kan hända.

Goaste unge!!

Efter en dag i trädgården fick vi för oss att åka och prova ett nytt matställe som heter ChopChop. Där har de Asiatisk snabbmat. Clara med familj följde med och Clara passade på att låna farmors solglasögon medan vi åt .. ha ha

Hoppas ni haft en skön helg, det har jag haft .. =)

Kram Patricia



8 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Fluktare där ;-) De var då inte blyga av sig.. men kul att få se..
Och härliga lilla Clara, hon är så fin..

Ha en fin start på nya veckan..

Kram Mia

Mina Gouldsamadiner sa...

Den där igelkottsdansen har jag oxå bevittnat en gång men hade naturligtvis ingen kamera till hands då.Kul med talgoxen som tittar på!!!Hoppas ni får se små bebbar hos er.Bra fångat Patricia.
Kram Kicki.

Nina sa...

Men gud så stor hon har blivit, Clara! Söt som socker <3

Ja, nu väntar vi med spänning på foton av småkottar :)

Kram Nina!

Gunillasljusglimtar sa...

Hej vännen! tack för titten...men så kul att få vart med på igelkottens parning!! Spännande,fiina bilder du tagit= fotograf! Åh lilla Clara söt som socker...Njut!! Kramis Gunilla

Anonym sa...

Å va häftigt!!! Det har jag aldrig fått se....Grattis. Ska bli spännande att få se om det blir småttingar i trädgården nu då. Härliga bilder. *avis* ;D
Ha en underbar vecka.
Kram Cicci

Vardag och flärd sa...

Åh, dessa ljuvliga små djur! När jag var liten pysslade jag med kottarna och gav dem mat och klappade dem och aldrig att de reste taggarna. Undrar hur jag bar mig åt, idag fräser de när de ser mig.
Ha det fint!
Kram Eva

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så du har två kottar nu, och snart har du ännu fler...fniss. Jag tror min igelkott har dragit, den som smaskat i sig maten är en tigerrandig katt! Igelkotten försvann nog efter jag såg den första gången. Så hon växer Clara, mormors lilla going.
Kramar
AnnaMaria

Lena sa...

Åh vad söt hon är lilla Clara härliga miner, vad vi är lyckliga över våra små flickor Patricia:) Vår Nellie blir 6 månader i morgon...Igelkottar det var jätte längesedan vi hade det här hemma, de är så mysiga...Var rädd om dig kram kram