tisdag 10 maj 2011


Efter att min farmor dött frågade pappa om det var något speciellt jag skulle vilja ärva efter henne. Alla har vi ju våra individuella minnen med farmor.

Farmor hade en gammal chiffonje och på den låg alltid en gammal bibel. Den bibeln minns jag att jag tyckte det var så spännande att sitta och bläddra i när jag var liten, den var ju så stor och tung och gammal. I bibeln låg ett stort gammalt bokmärke, som jag sedan fick av farmor för många år sen, och det minns jag att jag satt och tittade på ofta och länge.
Nu har pappa och hans bröder delat upp sakerna efter farmor, och i dag kom mamma hit med de saker jag hade önskemål om att få, och jag fick nästan allt jag önskade (det var visserligen inte så många).

Och jag blev så himla glad när hon tog upp bibeln .. =)
Nu får den ligga på bordet mellan sängen och gungstolen i gästrummet, där passar den in bra.. =)

I bibeln kan man först läsa att den tillhörde min farmors mormor Anna Larsdotter, och att hon fick den när hon konfirmerades den 20 Juni 1875.

Och i slutet av bibeln kan man läsa när farmors mamma Ädla och hennes syskon föddes. Lite lustigt var det när jag insåg att gammelfarmor Ädla föddes nästan exakt 100 år före jag födde min Alexander. Hon föddes den 23 september 1891 och Alexander föddes den 8 september 1991 .. =)

Inte nog med det så fick jag även det överkast som farmor virkade efter att farfar dog och hon skaffade en mindre säng. Jag minns när hon virkade det och har alltid tyckt att det är väldigt fint. Och nu får det pryda våran gästsäng .. =)

Jag tycker att det passar vår gästsäng perfekt och jag är så glad att jag fick det .. =)

Och slutligen så fick jag även de smörbyttor jag så starkt förknippar med farmor (och farfar så klart). De använde nämligen endast riktigt smör, både till matlagning/bakning och på smörgåsarna, så de där byttorna är jag uppväxt med och minns att jag tyckte det var lite speciellt att farmor alltid hade sitt smör medan vi hemma hade bregott och liknande till våra smörgåsar .. =)

Jag är jätteglad för alla de fina sakerna jag fick efter farmor och hennes minne lever vidare hos mig .. =)

Må så gott!!
Kram Patricia

11 kommentarer:

Susanne sa...

Vilket fint överkast du fått efter farmor din! Vi ska bevara de fina minnena vi har efter våra nära o kära som inte finns med oss längre i livet.
Kamar/Susanne

Gunillasljusglimtar sa...

Åh vilka minnen efter dina kära farmor...ja man ska nog inte kasta för mycket ,kanske våra barnbarn vill ha efter en sen..fina saker var det du fick! Kramis Gunilla

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Tack söta rara du..:)

Åhh så fina minnen du har fått..:)

Önskar dig en fin kväll
Sov så gott

Kraam Susanne

Photo by Maria sa...

Härligt att få saker efter en älskad farmor..
Härlig bibel i fint skick.. Vi har ju med en gammal biel hemma som tillhört någon av Patricks släktingar..
Ljuvligt överkast med.. Vilket hantverk..

Kram Mia

Nina sa...

Men vad fint :) Det blev ett "farmor-rum" med fina minnen..

Ha en härlig dag!
Kram Nina!

Stina sa...

Härliga gamla saker du fått ärva. Jag har också lite saker efter min goa farmor som jag gillar mycket.:-) Kram stina

Mina Gouldsamadiner sa...

Vilken skatt du fått ärva.Den otroligt vackra slitna bibeln och med den fina texten inskriven i oxå.Så många fina minnen.Smör byttorna var ju oxå så fina och jovisst riktigt smör skulle det vara oxå.Hälsa kottis från oss om han kommer förbi...hehe.
Kram Kicki.

bikim sa...

gorgeous handwriting!
and that book looks precious!
that is so pretty!
perfect !your decor! it reminds me of the summer days to come!
take care,
Rosa

Anonym sa...

Säger som föregående talare:
Vilka skatter du fått ärva!
Var rädd om dom och för dom vidare......
Gillade bibeln jättemycket!:)
Har också en som trycktes för över 100 år sen men den är inte lika fin.
Ha det jättebra och njuta av dom fina kära tingen.
Kram Cicci

Gunillasljusglimtar sa...

hej ville bara tassa in o hälsa på dej lite...ha en go kväll Kramis Gunilla ♥

Hanna sa...

så mycket fint du har fått.
Ha en fin helg.
kram
Hanna