onsdag 27 april 2011

En vända med kameran


Idag har jag haft min lediga Onsdag som vanligt. Det var lite växlande väder, ömsom mulet och ömsom solsken .. =)
När jag gick en sväng i trädgården såg jag att det hade hänt en hel del de sista dagarna, helt galet va fort det går nu, blommar ju snart överallt.. =)

När älskling fyllde år i måndags fick hen en gigantisk Pelargon av sin pappa, den är full av knoppar och några har börjat slå ut.

Jag tror det är en Rosenpelargon

Jag tog en vända med kameran i trädgården och såg att Hostan redan kommit upp ur backen

Och Mossfloxen (eller vad den nu heter) är full i små vita knoppar

Jag har flera stora tuvor med Gullvivor, jag älskar Gullvivor, och nu slår de ut vilken minut som helst .. =)

Och små söta Scilla

Jag har nog aldrig varit med om att Löjtnantshjärtan blommar i April, för de hinner nog sjutton slå ut innan månaden är slut .. =)

Plymspirean växer verkligen så det knakar, man ser nästan hur den växer medan man står och tittar på den, den drar säkert iväg ett par centimeter per dag och blir ju jättehög innan den är klar .. =)

Vi har en stor fläck i gräsmattan som är full med små Gullvivor, de slår snart ut de med .. =)

Och det vackra Prydnadsgräset, tror det heter Randgräs, blir med högt och vackert till sommaren och har redan skjutit iväg flera decimeter i höjden.

Häromdagen fotade jag ju när bladen knoppade sig i syrenen och redan är blomklasarna fulla i knoppar .. de slår säkert ut vilken dag som helst... allt blir galet tidigt i år verkar det som.

Och titta, redan pyttesmå blomknoppar i äppelträden!

Min stora fina Daglilja är redan full med blomknoppar, tycker nyss den tittade upp ur backen

Och tulpanerna som nyss var knoppar, blommar för fullt

Och längs ena husgaveln har vi 3 stora Forsythia som är knallgula nu .. =)

När jag gick där och fotade så ropade älskling att han var redo att åka och jobba, så han fastnade med på bild innan han drog iväg med hojen .. =)

Och Rozzi stod o funderade över livet i trädgården under tiden .. =)

När jag var färdig med kameran i trädgården tog jag in posten på vägen in, och se, där var ett stort kuvert till mig och Nicke .. och där fanns en fin teckning som Ninas dotter Sandra ritat till oss. Vi var ju och hälsade på dem för någon vecka sedan, och då åkte vi ju motorcykel dit, så hon hade ritat mig i rosa uppe i högra hörnet när jag kom till henne med paket, och Nicke är den blå gubben nedanför och till höger om honom våran blå motorcykel... visst är hon duktig! Och till vänster en söt älg, ett hus och i mitten några äppelträd som älgen äter ur .. =)
Jag har satt upp den på kylskåpsdörren, där pryder den fint .. =)

Nyss när jag satt här och skulle blogga så ringer pappa att han är på väg hit med en pall Pellets, så jag gick ner i garaget och öppnade och han kom och körde in pelletsen och jag gick upp igen, och när jag kommer upp hör jag hur dammsugaren står och går. Rozzi och jag är själva hemma så jag förstod direkt att hon fått ett Epilepsi anfall och ramlat mot dammsugaren igen, det har nämligen hänt en gång tidigare för inte så länge sen. Och jag var ju bara borta i några minuter, det är ju så typiskt att hon skulle få anfallet just då, men men, inget att göra åt saken, jag han sitta med henne de sista minutrarna i anfallet och fanns där när hon "vaknade" till igen och det är huvudsaken. Och som tur är går det ju ganska fort över så nu är hon som vanligt igen .. =)

Må så gott!
Kram Patricia

13 kommentarer:

maria sa...

vilka fina bilder du bjuder på från en blommande trädgård kanske ;)

fin blogg du har...
kram

Nina sa...

Oj vad det växer och blommar hos er :)

Dom där strecken på teckningen, kom jag på nu... det är grenar till älgen... Men sen blev det ju lite äpplen med ;)

Jag gillar den svenska flaggan...

Stackars Rozzi <3 Hoppar hon mår bra nu, fast hon brukar ju få fler anfall så än är det väl inte riktigt över för denna gång?!.. Tur hon inte gjorde illa sig på dammsugaren.

Kram Nina!

Gunillasljusglimtar sa...

Guud vilka vackra bilder! du behöver inte gå nån fotokurs gumman! Stackars vovven då ♥

Jasså du är "uppfostrad" till det också med mat o fika till arbetare...♥ Kramis till dej♥

Gunillasljusglimtar sa...

Hej igen! Hahaha japp jag ligger också o krälar på marken även om jag går fotokurs,hihihi man behöver nog gå en fortsättningskurs också tror jag.MEN jag tycker du fotar jättebra Kram o natti Gunilla

Snor och Glamour sa...

Vår jack Russell Wilma vi hade tills för ett år sedan hade epelepsi. Hon fick det när hon va tre år (tolv när hon dog) och anfallen blev värre med åren men inte så hemska så vi gjorde något år dom. Ville inte medicinera henne då hon fixade anfallen väldigt bra. Satt också med henne så som du beskriver.
Hoppas Rozzi mår bättre nu och inte blev rädd när dammsugaren sattes på.

Kram Ann-Louise

Anonym sa...

Ojdå, stackars Rozzi!!! :o Inte visste jag att hon hade epilepsi! Min första hund hade det. Han fick ganska svåra anfall och var tvungen att gå på medicin för att funka någorlunda. Det var en ständig stress och oro över honom. Han svarade dock ganska bra på tabletterna men när han var 6 år fick han vandra vidare till sällare jaktmarker. Det var bäst för alla.

Men du, du har ju tagit världasfina bilder på dina blommor!!! Inte klokt va det blommar och knoppas där nere hos dig!!! Tänk va det kan skilja mycket! Tack för idag. Ha en bra torsdag! :)

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Men stackars liten..stackare..:( hoppas hon mår bra igen!

Sååå fina bilder du bjuder på..herregud vad mycket som "e på gång" i din trädgård..så häärligt:)

Ha en fin torsdag
Kraam Susanne

Gunillasljusglimtar sa...

Hoppas du haft en go torsdag! Kramis Gunilla

Lena sa...

Underbara vår och vad den gör för kropp och själ..kram kram

vita drömmar och svarta tassar sa...

Men du vilka underbart fina kort du visar* tänk att en teckning kan ge sådan värme.....När jag va liten hade jag en Papillon som led av hjärtfel och epelepsi men hon fick äta tabletter hela sitt liv och anfallen blev mer som att hon stelnade som en pinne och de varade inte så länge??? Stackars lilla Rozzi..


Ha en underbar helg!
kram wivi

Anonym sa...

Härlig trädgård du har!! vad syn om Rozzi som har EP :(
Ha en härlig Valborg. Kram Maria

bikim sa...

that is just beautiful and gorgeous!
love the photos!
happy weeekend,
Rosa

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Det är så fint med rosenpelargoner. Vilka underbara bilder du har tagit i trädgården, det är så underbart nu när våren äntligen har kommit.

Ha en skön lördag!