lördag 19 februari 2011


Idag har det varit en vacker men bistert kall vinterdag.
Älskling skulle jobba idag och jag planerade en skööön och lång sovmorron, men Rozzi väckte mig 07:30 och tyckte absolut att jag skulle kliva upp ur sängen. När jag kom upp kände jag att det var väääldigt "svalt" inne ... bara 14 grader inne .. och det innebar att pannan hade stannat i natt.

Så jag fick starta dagen med att gå ner i pannrummet och göra rent i Pelletsbrännaren och starta om den så vi skulle få värme i huset igen.

Tog med mig kameran ut en sväng idag .. det är ju väldigt vackert ute när det är kallt och vinter och solen skiner och alla iskristaller gnistrar i solskenet ... Vår stackars buxbom är lite medtagen av vintern .. men vackert med de frostiga bladen ...

Jag fyllde även på mat till fåglarna, de har det inte lätt denna bistra och långdragna vinter. Fåglarna flyr ju när man kommer ut men efter en stund vågade en liten Blåmes komma fram till talgbollarna i äppelträdet. De är ju för söta!

När jag är ensam hemma är jag lite slarvig med maten, men det behöver ju inte betyda att det blir mindre gott eller att det måste vara onyttigt när man stoppar i sig något... så idag blev det en god Jordgubbssmoothie gjord på Ekologisk Yoghurt, Frysta jordgubbar, Sötmandel och honung...mums!
Kan ju passa på och berätta att efter nyår så började jag dra ner på snabba kolhydrater och äta mer proteiner och naturligt fett som smör, bregott, olivolja, grädde o.s.v. .. lite LCHF- eller GI-tänk men utan att följa någon "diet" .. och tänka sig, jag har gått ner 3 kg på bara den lilla förändringen .. nu är det bara 20 kg till att gå ner .. =)

I kväll ska vi på kalas .. min goa pappa fyller 68 år. Grattis pappa!!
Här en bild på mig och pappa när vi var i Thailand 2007.

Önskar er en fortsatt skön helg!!

Kram Patricia

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det blir inte alltid som man tänkt sig....planerade sovmorron här också men icke! En hund pockade på uppmärksamhet och ville ut tidigt i -24!!! Kul kul cykelhjul....

Grattis till din viktnedgång!=)
Då passar den metoden dig.
Inte mig!!! På 3 veckor har jag ätit just så men istället gått upp ca 3 kg!!! =(
Vet inte varför men jag är ju i övergångsåldern och det är mycket som händer i min kropp just nu. "Vallar" ju t.ex. för hela svenska landslaget..osv!! Haha.
Ha en trevlig afton!
Kram

Gillade "jordgubbsbilden"...den var läcker!

Hanna sa...

fina bilder du hade fotograferat ute.
Hanna

Uttan sa...

Mmm kallt och man ville helst ligga kvar under täcket i morse.
Vackert ute är det och underbart med solen men men.....

Duktig Du är som gått ner i vikt Jag kan inte det just nu Jag är såååå sugen på allt är som Skogshulda......övergångsåldern.Men Jag "vallar" inte Jag bara fryser.

Stort Grattis till Din Pappa. Underbar bild på Er.

Önskar Dej/ Er en Riktigt fin kväll.

Kramar!

Lena sa...

Jag tittar allt in här hos dig fast ja ginte skrivit på ett tag:( kan inte sitta så långa stunder, men allt tar sin tid får försöka ha tålamod....Här är det tvärtom måste dricka näringsdryck för att få upp vikten lite nu efter allt, mår mest illa och svårt att äta. Sköt om di goch en extra puss till Rozzi som vanligt:) kram

Photo by Maria sa...

Grattis till viktnedgången.. Bra jobbat..

Vacer har det varit här med idag men alldeles för kallt i mitt tycke..

Ha nu en fin natt och en bra söndag..

Kram Mia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har gjort precis som du, blandat två metoder.Dåligt med viktnedgång, men midjemåttet krymper rätt mycket. Konstigt, vet inte varför vågen står still! Jättekallt här också, men strålande sol.
Må gott
Kramar
AnnaMaria

Vardagens guldkorn sa...

Burrr 14 grader är ju i kyligste laget förstås.... tur du fick igång pannan igen! Vad duktig du är som lyckas lägga om kosten! Det skulle jag verkligen behöva, har verkligen ingen karaktär när det gäller sötsaker. Har i alla fall börjat träna på gym så en lite bit på väg är jag...
Kram Linda