måndag 18 oktober 2010

Lite av varje...


Vi bor ju i ett renoveringsobjekt... och det finns massor att göra i vårt hus, som sakta men säkert blir TOTAL-renoverat.
Just nu är vi inne i en ganska aktiv period, det går ju liksom i vågor, man får ett ryck och det händer en massa och sen blir det punktering och det händer inte ett smack på lång tid... =)

Just nu händer det massor på uppvärmningsfronten, och vi har haft rörmokare här som installerat de nya vattenburna elementen som ska anslutas till den nya pannan med pelletsbrännare, och i fredags kom den lååååååååånga matarskruven som ska gå mellan pelletsmagasinet och pelletsbrännaren.... =)


Och innan det hade älskling just anpassat brännaren så att den skulle passa till pannans fästen o.s.v.
I fredags var även 2 elektriker här och installerade allt det elektriska på pannan, så nu väntar vi bara på att rörmokaren ska få ändan ur vagnen och ta sig hit och slutföra det sista för att få ihop alltihopa, så att vi äntligen får igång vår efterlängtade pelletsvärme...för nu är det inte så kul längre, att bo i ett hus som bara har mellan 9-11 grader på nedervåningen och mellan 12-15 grader på övervåningen, trots några el-element som vi försöker värma upp huset med.

Nere i källaren finns de gamla elementen kvar, från den tid då huset värmdes upp med kol, såna fanns i hela huset då, men tidigare ägare hade tagit bort dem i bostadsdelen och bytt till el-element...och så var det ju många som gjorde på 70-talet.

Nu hoppas vi bara att de gamla elementen fungerar så att vi kan få användning av dem där nere i källaren. Vi har eldat med ved i gamla pannan så de har varit igång tills för ett par år sen.

Och så här fina är de nya elementen som installerats på övervåningen än så länge... =)



På nedervåningen händer det med en hel del just nu. Där håller älskling på och tilläggsisolerar i det som ska bli vårt nya stora fina kök...här är en del av den lååånga köksväggen ut mot gatan från ena änden. Nya el-ledningar och sen en massa ny fin isolering som ska behålla värmen i huset... =)


Och här reglas det upp för det nya köksfönstret som är beställt...för att kunna ha köksbänk framför fönstret så måste vi byta det gamla, mot ett lite mindre och nytt fint fönster... =)


Och i blivande vardagsrummet på nedervåningen är han färdig med tilläggsisoleringen och spånskivorna har kommit på plats och spackling påbörjat...snart dax att måla tak och välja tapeter och nytt golv... =)




I lördags var det ju dags för den efterlängtade 30-års klassträffen. Och när jag hade fått på mig ansiktet (som älskling brukar säga när jag sminkat mig) så tyckte han att jag blev sååå fin, så jag passade på att ta ett kort...brukar inte hända så ofta...håller mig ju hellre bakom kameran... =)
Men, så här ser jag ut när jag fått på mig party-ansiktet... ha ha



Klassträffen var otroligt rolig, jag hade så kul, och det var så roligt att träffa gamla vänner som man inte sett på år och dagar. Extra kul var det att jag hade fått kontakt med en tjej från min klass som aldrig varit på någon klassträff, så henne hade jag inte sett på 30 år, det var riiiiktigt kul att se henne... =)


I går var jag väl inte så jättepigg, kom inte hem förrän vid 2-tiden, då älskling var snäll och kom och hämtade mig, och åldern tar väl ut sin rätt för jag var ganska sliten i går... =)

Men i går e.m. åkte vi ändå in till älsklings farmor o farfar för att gratta farfar som hade fyllt 88 år i veckan som var...de blev så glada för besöket... =)


Idag var det så ny vecka och ny dag... och måndagar är det ju alltid auktion. Men jag har inte varit iväg så ofta sista månaderna, har inte haft tid och lust, men så hade mamma tingat en plats åt mig till kvällens auktion, så jag åkte ner fast jag inte planerat att göra det.


När jag kom ner hade hon ropat in den lilla byttan med handtag och sked, för hon trodde jag skulle tycka om den, och den är ju jättesöt och passar ju till marmelad och sylt och julens senap o.s.v.
Sen ropade hon även in den fina sillburken åt mig, utan att jag ens själv hade tänkt ropa på den, men jag tog tacksamt emot den för den är riktigt fin och blir kul att servera julsillen i när det är så dax... =)
Tack mamma!! ... =)





Önskar er en fortsatt bra vecka, nu är det nog dags att gå och sova lite... =)

Kram Patricia

8 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Så fin du är på bilden..

Så kul med klassträff, tror att det blir en här nästa år då det är 25 år sedan jag slutade nian.. Inte klokt att det är så längesedan..

Skönt att få in era element och få igång pelletsbrännaren.. För värme behöver ni ju nu..

Kul med ett nytt kök :-) Lite nytt piggar ju alltid upp..

Kram Mia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Låter kul med klassträff, jag missade vår senaste. Superbra foto, det tycker jag du ska ha som "frimärke" i bloggen, det där som kommer upp bredvid kommentaren. Och det var inte lite ni höll på med i huset, hoppas ni får igång värmen innan det slår till och blir riktigt kallt. Här blev det mildare väder igen, jätteskönt.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Lena sa...

Jättefin bild på dig:)Förstår att det mesta är full fart hemma hos dig nu, mkt när man håller på med allt i sitt hus, men kul och skönt när det sedan är som man vill ha det. Ha en bra tisdag kram kram

Stina sa...

Väldans fin dam jag ser.;-)

Vi eldar också med pellets. Varmt och skönt.:-) Kram Stina

färg o form sa...

En sån snygg partypingla!! Vi har också fixat med värmen men det blev bergsvärme och det funkar perfekt. Ingen behöver sloss om varmvattnet längre.
Kram

färg o form sa...

...hmm...när man är i farten så blir det felstavning....slåss ska det ju vara
Kram igen!!

Josefine sa...

Hej!
Jag har just nu två tävlingar i min blogg där du kan vinna;

- Valfritt barnsmycke från Karamell-design
- Presentkort på SUMOpix värt 300:-

Välkommen in och delta!
http://joosefinea.blogspot.com

Uttan sa...

Söta Du...så fint kort på Dej!

Oj vad det händer saker hemma hos er....så spännande att få helt nytt kök.
Här målar Jag i hallen det bruna fula dörrarna och karmar.
Vi har köpt tapeter till sovrummet och ska fixa till där också.Det är verkligen roligt att göra fint.
Bra att Ni isolerar ordentligt för nu har kyla börjat komma.

Önskar Dej en Skön Mysig Helg!

Kramar!