onsdag 29 juli 2009

Tisdag - Onsdag...


I måndagskväll bestämde vi oss för att åter ta en liten sväng med husvagnen upp till vårt älskade Krampen....

Och i tisdags f.m. när vi höll på och packade och förberedde oss för att åka, så kom min käre mor förbi med en liten "present" till mig... den här underbara Kockums spannen...


Den hade min pappa ropat in på auktion för ca 30 år sen och sen har den stått i deras matkällare under alla år och när mamma hörde att jag tycker de här Kockums sakerna är charmiga så sa hon att jag skulle få den ... om det var OK för pappa. Han hade först tvekat men så sa mamma att har den stått i källaren i 30 år så lär han knappast sakna den... ha ha ... så då fick jag den ... jätteglad!!!

Och min plan är att den ska stå i mitt nya kök på bänken framför fönstret, tillsammans med den här fina gamla köksvågen, som jag fått av min mormors väninna "Tant Greta" när vi hjälpte henne flytta till Servicehuset.



Nåväl...vi kom efter många om och men iväg till Krampen ... lite senare än beräknat men men...
Älsklingen gick ner och fiskade på engång, jag satt först vid husvagnen och softade men sen insåg jag att skogen skymde solen...som jag visste lyste fint nere vid sjön, så jag tog med min virkning och min stol och Rozzi och gick ner till sjön ... och här kan man sitta och mysa hur länge som helst.

Här satt jag med min virkning medan älsklingen fiskade och Rozzi strosade runt i skogen och sjökanten... sämre kan man ha det... =)


Sååå härligt här...


Så blev det onsdag...
Älsklingen gick ner och fiskade men jag satt kvar med Rozzi uppe i husvagnen. Rozzi fick ha sele på sig den här gången för det var så mycket folk i skogen och runt sjön så jag ville inte riskera att hon skulle springa ner till Nicke och skrämma någon på vägen ... =)

Ja hon kan lipa vår hund, hon ligger ofta med tungan en bit utanför munnen...och ser allmänt dum-söt ut... ha ha


Rätt vad det var undrade jag var hon hade tagit vägen...följde repet och hittar henne i vår säng... ha ha ... hemma får hon inte ligga i sängen men i husvagnen är det OK och det vet hon... =)


Och jag virkade ... och virkade ... och virkade på mitt överkast som jag påbörjade någon gång på 80-talet...får se hur länge jag står ut att göra de där rutorna den här gången... det blev 1 ruta i tisdagskväll och 2 rutor idag... ha ha


Lite då och då lutade jag mig bakåt och dagdrömmer lite ... och tittar på molnen mellan trädtopparna... har man semester så har man ... =)


Tittar till Rozzi ... som tydligen ligger riktigt bra där inne... ha ha


Innan vi åker hem igen så tar vi en promenad i skogen. Älsklingen hade hittat några pyttesmå kantareller när han gick längs med sjön, så vi fick för oss att vi skulle hitta några till.
På skogsvägen vi gick längs med så kryllade det av såna här söta små ljusblå fjärilar...


Rozzi har tidigare markerat Kantareller och idag fick hon nosa på en av de pyttiga som Nicke hittat och så sa vi att hon skulle leta och hon sätter nosen i backen och nosar och nosar...
Vi hade gått en bit utan att hitta svamp och precis här säger jag att det nog inte finns någon svamp ... vi säger till Rozzi igen att "Leta svamp" och går vidare...


Och 10 meter längre fram på vägen markerar hon i dikeskanten...och när jag tittar så hittar jag alla de här kantarellerna!!! Hon kan leta svamp den hunden... ha ha

Men det var alla utom en till som vi hittade...så det blir en svampmacka till mig i kväll... Älsklingen äter inte kantareller... =)

Naturen är för härlig ... kolla vilken vacker larv vi såg i dikeskanten...

Hoppas ni haft lika härliga dagar som vi haft... =)



13 kommentarer:

Nina sa...

Ja det var verkligen härliga dagar ni haft :) Vilka fina bilder!!
Å Rozzi-gumman <3 Så go!
Hur många rutor har du virkat? Ska det bli till en hel dubbelsäng? Då har du att göra till pensionen ;)
Må gott, vännen!
Kramar i massor!

Hanna sa...

Fina bilder.
Fin kanna.
Hanna

Mina Gouldsamadiner sa...

Underbara bilder och en underbar blogg...söta fjärilar du fick fångat på bild och larven var ju häftig...Samlar själv på Kockumsprylar...Har faktiskt en diger liten samling...bl.a en likadan våg som du har...Vad Rozzi såg ut och njuta på bilderna...Härligt...Har du gått svampletarkurs med henne? Kramiz...

Malin - Ebbas änglar sa...

Hej Patricia!
Vilken fin emaljkanna, & vågen var ju bara för charmig!
Ska verkligen bli spännande att få "följa med" när ert kök växer fram sedan..... ser jag fram emot =)
Rossi, hon e ju bara för go!! Ser hur skönt ut som helst när hon ligger o sussar!!
Toppen att duken är på väg =)
Sommarkramar från Malin ^^,

hemma hos lilla mej sa...

Vilken fin emaljkanna och vågen var ju bara så charmiga.Ska bli kul att följa med nu när du ska få nytt kök.Vad spännande.Vad fint du virkar.Ha en mysig och skön torsdag vännen kramizar ~~~~RITA~~~~.

Mina ord - min vardag sa...

Ohhh vilken trevlig blogg hit återkommer jag gärna. Kockumssaker är väldig vackra. kram ha en bra dag

Uttan sa...

Hej!
Vilka fantastiska dagar ni har haft i Krampen.
Så fina bilder och så kul att få läsa om era dagar.
Lilla vovven hon kan koppla av lika bra som er.
Så fint du kommer att få i ditt kök sen med kockumssakerna på bänken det blir charmingt det.
Vi har strålande väder i dag också, och vi bara kopplar av.Vi åker hem i morgon för Mannen jobbar i helgen.
Jag blir så sugen på att leta på min virkning nu när jag ser hur duktig du är.Ditt överkast kommer att bli så fint men det gäller att ha tålamod det är ju en perfekt sysselsättning när Du är ute i husvagnen,jag brukar brodera då men just nu är mina fingrar och jag inte riktigt överens :(
Sköt om dej!
Kram!

Stina sa...

I love your vovve!

Ja, jag blir helt konstig också efter en tupplur. Men nu har jag inget val. Då blir det sjukhuset. Kramis gumman

StinasLoppis m.m sa...

Åh så fin kockums hink ,ja har en del kockum fast det vita med en blå rand på. va mysigt ni ser att haft det härliga bilder o en så trött vovve min vovve e blandras med rottis i sej . kramisar/STIna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det gäller och passa på när sängen är ledig. Så gott hon ligger, skön stil! Det är ett fint ställe ni hittat. Härliga bilder.
Kramar AnnaMaria

Anonym sa...

hihihi, hundar kan då konsten att njuta av livet! gillar både din kanna och våg (har liknande hemma i mitt kök, och jag bara älskar vågen som jag använder än idag =)
ska försöka njuta av mina sista semesterdagar, suck...börjar jobba på måndag! semestern är på tok för kort...men så säger jag varje år =))

ha dt gott min vän/ kram junhe

Photo by Maria sa...

En svampletarhund hade inte varit fel för jag är kass på att hitta svamp, vi hittade ju ca 0,5 liter när vi var ute sist men då var vi ute i nån timme..

Vad härligt ni har det när ni åker iväg.. Livet skall vara så :-)

Du blir nog klar med ditt överkast en dag skall du se :-)

Kramar
Mia

Hemmet Är Min Borg sa...

å så mycket fina bilder , och den vovven kan minsann hitta svamp
önskar dig en trevlig helg utan regn
kramis